Hírek
2014. Január 08. 15:00, szerda |
Helyi
Forrás: Garzone Racing Team
Idén már Közép-Európa Zóna Bajnoki lesz a kapuvári terep-rally
Sportdiplomáciai áttörés! A nyolcfutamos Nyílt Magyar Terep-rally Bajnokságnak öt állomása is nemzetközi rendezvény lesz
Óriási sikerként könyvelhető el, hogy az idei, nyolc futamra tervezett Nyílt Magyar Terep-rally Bajnokság öt állomása is nemzetközi megmérettetés lesz. A szakág viadalain évről évre egyre kevesebb az induló, és ezen a 2013-ban, próbajelleggel kiírt Sprint Kupa sem tudott igazán változtatni. Ám ezt az egynapos, pörgős versenytípust a végére megkedvelték a csapatok. Garamvölgyi Zoltán, a HunGarian Baja főszervezője szerint most kivételes lehetőség előtt áll a sportág, amiben ő is tevékeny részt vállal: az immár tizenegyedik alkalommal is megrendezésre kerülő augusztusi Világkupa futam mellett újabb két, nemzetközi versenyt szervez. Március 1-én a Slovakian Baját - a CEZ Bajnokság-, a Cseh Bajnokság és a Magyar Bajnokság első futamát – valamint májusban a Rábaköz Kupát, amely osztrák és magyar helyszínen zajló Közép-Európai Zóna Bajnoki futam lesz.
- Nagyon úgy tűnik, hogy 2014-ben talán ismét életet lehet majd lehelni a stagnáló hazai tereprallyba, hiszen az idei versenynaptár igencsak ígéretes. Mi késztette arra, hogy még több feladatot vegyen magára?
- Minden évben keresem a kihívásokat, mert azt gondolom, hogy ezek a - néha kilátástalannak tűnő - célok visznek előre. Most egy olyan magas lécet ugrottunk meg, amihez én egyedül már kevés voltam, de a hozzá szükséges személyek mind megtalálták a motivációjukat, vagy az elmúlt két évtizedes terep-rallyhoz kapcsolható múltam meggyőzte Őket a projekt megvalósíthatóságáról.
- Miért jutottunk el egyáltalán odáig, hogy lassan-lassan a sportág megmentéséről kell beszélnünk? Még mindig a gazdasági válság hatását nyögi a terep-rally?
- Sajnos az látszik az elmúlt évek tapasztalataiból, hogy az igény megmaradt a terep-rallyra, de az indulók létszáma a legjobb indulattal is csak maximum stagnál, de inkább csökken. Vannak fellángolások, szerencsétlen pechsorozatok, versenyzők jönnek-mennek-cserélődnek. Új és magas szintű versenyjárművek érkeznek, épülnek és néha egy-egy régi bútordarab is előkerül. Van Világkupa futamunk és két CEZ versenyünk, ahol azért felpezsdül a szakág az indulók létszámától, de a tisztán Magyar Bajnoki futamok már nem finanszírozhatóak.
- Pontosan a költségkímélés miatt lett kitalálva a Sprint Kupa, amitől sokat remélt mindenki. Mennyire vált be ez az új versenyforma?
- Tavaly egy próbát tettünk a Sprint Kupa kiírásával, ami külső szemlélő számára egy nagyon kompakt és látványos dolog, és ezt a versenyzők nagy része is szeretettel fogadta. Vagy inkább azt mondanám, hogy a végére megkedvelte. Rövid, pörgős, egynapos rendezvények, benne ismétlődő szelektív szakaszokkal. A várt létszámnövekedés ennek ellenére elmaradt, de nem szabad egy év távlatából értékelve elvetni egy ilyen ötletet. Mára ez is egy versenytípus lett, ami tud kétélű fegyver is lenni, de én hiszek abban, hogy inkább összekovácsolja a különböző technikai- és anyagi háttérrel rendelkező versenyzőket, mintsem két táborra bontaná.
- A hit sokszor elég, ám gyanítom, nem ez volt az egyetlen, ami cselekvésre késztette…
- A X. HunGarian Baja után lendületben maradtam, és nagyon sokat gondolkoztam a hogyan továbbról. Annál is inkább, mert felkérést kaptam Hámori Györgytől, Kapuvár polgármesterétől, hogy rendezzük meg 2014-től együtt a Rábaköz Kupát. Ez számomra egy elég érzékeny pont, és bár nagyon megtisztelő volt a feladat, de ezt először egyértelműen elutasítottam. Hosszas gondolkodás után rájöttem, hogy nem lenne szabad egy ilyen tradíciókkal és kistérségi támogatottsággal megáldott, és a versenyzők által nemzetközi szinten is kedvelt rendezvényt elveszíteni. Ezért később azt kértem, csak akkor folytassuk a beszélgetést, ha a korábbi rendezővel megállapodik a Városvezetés, hogy Ő a jövőben nem kívánja megrendezni a futamot, és hozzájárul a tradíció további folytatásához. Hát ez a megbeszélés hamar megtörtént... Ezt követte egy személyes találkozó a Város képviseletében Füzi Józseffel, akivel néhány órán keresztül ötleteltünk. Visszakerült hozzám a labda, mert az ötletem, amit felvázoltam mind neki, mind a polgármester úrnak, nagyon tetszett. Ekkor októbert írtunk, és megkezdődött a "passzív előkészítés", amit pontosan még én magam sem tudtam, hogy milyen úton fogok megvalósítani.
- Mi volt a gond? A város akarta, a település vezetőinek tetszett az ötlete…
- Tudtam azt, hogy két rendező is CEZ versenyt szeretne rendezni 2014-ben. Szeretem a békét és a nyugalmat, tehát az meg sem fordult a fejemben, hogy egymás ellen elkezdjünk harcolni, hiszen egy ország, egy adott szakágban és egy adott évben csak két Zóna versenyt jelenthet be, ezért egy eddig még nem alkalmazott, de eléggé sok ismeretlenes megoldást választottam. Szóba került Szlovákia és Ausztria, mint lehetséges olyan zóna tagországok, akiknek jelenleg nincs versenyük. Sodródtam az eseményekkel, és minden nap egy kicsit előrébb kerültem a megoldásban, de persze volt úgy is, hogy kettő lépést vissza dobott az élet. Ma kijelenthetjük, hogy 2014-ben ismét lesz terep-rally Kapuváron, ráadásul Közép-Európai Zóna Bajnoki.
- Ami szintén nemzetközivé lett, igaz, az osztrákok által. Nem lesz gond a májusi időponttal?
- Ősszel a kapuvári egyeztetést követően megkerestem régi jó barátomat, az egyetlen aktív osztrák tereprally versenyzőt Christof Dannert. Vázoltam neki, hogy ausztriai központtal szeretnék rendezni egy CEZ futamot, és ő még aznap utána járt a lehetőségeinknek, és boldogan kezdtünk neki az előkészületeknek, valamint a szükséges adminisztrációs feladatoknak. Sajnos addigra már mindennel késésben voltunk, de mostanra utolértük magunkat. Christof kitartó munkájának köszönhetően ma végre bekerültünk a Zóna naptárba is, bár elég nagy ott a tumultus május elején - hiszen a lengyel Baja Carpathia is oda költözött - a helyünk már biztos.
- Mi lesz a menetrendje a Monarchia boldog békeidejét idéző osztrák-magyar versenynek?
- A rendezvényről jelenleg annyit mondhatok, hogy Kapuvár testvértelepülése, Frauenkirchen mellett található St. Martins Hotel lát vendégül bennünket az első napon, majd napnyugtára átköltözünk Kapuvárra. A következő nap szeretném lebonyolítani a 300 km-nyi szelektív szakaszt, hogy este egy látványos célceremóniával be is fejezhessük a versenyt, és mindenki nyugodtan, kipihenve indulhasson haza vasárnap napközben. Ez egy új koncepció, és szeretném idén minden versenyemen megvalósítani, mert én itt látom az utat a költségek csökkentésére, ami szerintem közös érdek a rendezők és a versenyzők számára egyaránt. Természetesen itt is voltak segítőim, akiknek hálás is vagyok a segítségükért.
Fotó: Várkonyi Gábor felvételei a 2013. évi versenyről
Kapcsolódó galéria
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 24. 16:00, vasárnap | Helyi
Hol lesz a héten áramszünet a Rábaközben?
Tervezett üzemszünetek.
2024. November 24. 13:00, vasárnap | Helyi
Már téli üzemmódban dolgozik a Lászlómajor
Látogatás csak előzetes bejelentkezéssel.
2024. November 24. 09:00, vasárnap | Helyi
Ne feledkezzünk meg az idényszerűen használt ingatlanok téli víztelenítéséről!
Felhívás
2024. November 23. 16:00, szombat | Helyi
Fénytraktor felvonulást szerveznek Beledben
Jelentkezőket várnak.