Hírek
2014. Szeptember 25. 07:00, csütörtök |
Helyi
Forrás: saját forrás
Tűz, víz, hófúvás is sújtotta a Rábaközt 2013-ban
Tájékoztató a Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség 2013 évi munkájáról.
A csornai képviselő-testület szeptember 15-i ülésén adott tájékoztatást tevékenységéről a Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség. A testület a tájékoztatót egyhangúlag elfogadta, és köszönetet mondott a szervezetben dolgozóknak a munkájukért. Az ülésen részt vett Sallai Péter tűzoltó ezredes megyei katasztrófavédelmi igazgató is. Az elmúlt év munkájáról kérdeztük Rácz Imre tűzoltó alezredes kirendeltsévezetőt.
- Hogyan változott a tűzoltók munkája az államosítás, átszervezés és Csorna-Kapuvár összevonása óta?
- A 2011. évi CXXVIII-as Katasztrófavédelmi Törvény 2012. január 01-én lépett hatályba, amelynek folyamodványaként 2012. január 02-án megalakult az egységes állami katasztrófavédelmi szervezet. Az újonnan megalakult integrált katasztrófavédelmi szervezet pedig nem más, mint egy közbiztonsági feladatot ellátó országos hatáskörű rendvédelmi szerv. Ekkor jött létre a Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség is, mint az új integrált katasztrófavédelmi rendszer helyi szervezete. A teljes szervezeti átalakulás 2012. április 01-én történt meg, amikor felálltak az új szervezeti egységek. Így létrejött a Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség, a Kapuvári Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság, és az alárendeltségében működő Csornai Katasztrófavédelmi Őrs.
- Mik a kirendeltség munkájának a fő területei?
Tűzvédelem területén kiemelten kezeltük a szálláshelyek tűzvédelmi helyzetének felmérését, a szabadtéri és erdőterületekben bekövetkezett tűzesetek számának csökkentését, a nyári aratási munkálatokban való hatékony felkészülést. Az állampolgárok figyelmét a fűtési szezon kezdetén felhívtuk a tüzelő fűtőberendezések karbantartásának fontosságára az esetleges CO mérgezések megelőzése céljából.
Polgárvédelmi területen új feladat volt a Rábaköz járási mentőcsoport megalakítása.
Települési szinten a elvégeztük avízelvezető rendszerek és a befogadó helyek ellenőrzését, a polgári védelmi szervezetek oktatását, a rendkívüli téli és nyári időjárásból adódó feladatokra való felkészülést.
Új feladat az iparbiztonság, itt a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek folyamatos hatósági ellenőrzését, a veszélyes áruk ADR közúti és telephelyi ellenőrzéseit és a kritikus infrastruktúra védelemmel kapcsolatos feladatokat végeztük.
- Milyen a személyi állomány létszáma, képzettsége és felszereltsége?
2014. január 01-én a kirendeltség állománytábla szerinti létszáma 95 fő, ebből hivatali munkarendben dolgozó 16 fő, váltásos – 24/48-as - munkarendben dolgozóik 79 fő. A személyi állomány tagjai – 2 fő kivételével – rendelkeznek a beosztásukhoz szükséges végzettséggel, képesítéssel. Az állomány minden tagja a szabályzókban előírt egyéni védőeszközzel és egyéb védőfelszereléssel rendelkezik.A Kapuvári Hivatásos Tűzoltóság és Csorna Katasztrófavédelmi Őrs a szükséges műszaki állománytáblában meghatározott járművekkel rendelkezik.
- Mik voltak a kirendeltség számára előző év legjellemzőbb és legemlékezetesebb feladatai?
- A tél több esetben adott munkát és követelt meg intézkedéseket a kirendeltségtől.
2013. 01. 17-18-19:A közbiztonsági referenseket a rendkívüli téli időjárásból adódó feladatokról tájékoztattuk. Részükre a javasolt magatartási szabályokra vonatkozó lakossági tájékoztató anyagot megküldtük, azzal, hogy azt arról a lakosságot a lehető legszélesebb körben tájékoztassák. Felhívtuk a figyelmüket, hogy a téli rendkívüli időjárásra vonatkozó terveiket, a bevonható erők és eszközök, a melegedőhelyek, szükséges elhelyezési helyek, valamint a krónikus betegek és a szülés előtt álló kismamák adatait soron kívül pontosítsák.
Felvettük a kapcsolatot a tankerületek és a járások vezetőivel, részükre azt a javaslatot tettük, hogy az iskolákból a vidékről bejáró tanulókat mielőbb küldjék haza, és amennyiben a közlekedési/időjárási viszonyok indokolják, a rendeljenek el rendkívüli iskolaszünetet.
Beled és Kapuvár településeket összekötő 8611-es úton több személyautó elakadt a hótorlaszok miatt, útjukat folytatni nem tudták amíg a Közútkezelő megfelelő állapotúra nem takarítja az utat. Ennek következtében emberek elhelyezésére volt szükség. A Beledi Művelődési Központban 104 fő került elszállásolásra. Az étkeztetésüket és ellátásukat az Önkormányzat biztosította amíg az útjukat folytatni nem tudták.
2013.02.12-13-14:Felvettük a kapcsolatot a Máltai Szeretetszolgálat Csornai és Kapuvári irodájával illetve a Vöröskereszt Csornai és Kapuvári irodájával, tájékoztattuk őket a kialakult helyzetről és arról, hogy szükség esetén számítunk a segítségükre. Továbbá kiértesítettünk minden polgármestert és közbiztonsági referenst, hogy az előző hó helyzetben szabott feladatokat ismételten végezzék el.
2013.03.14-15:A Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség illetékességi területén 2013 március 14-én intenzív havazás kezdődött (15 cm), majd március 15-én tovább folytatódott a havazás (10 cm), melyhez viharos erejű szél (90-120 km/h) társult. A fentiek következtében hóátfúvások keletkeztek, ezért több település élelmiszer ellátása, az egészségügy, a közoktatási intézmények, a munkahelyek, a tömegközlekedési eszközök megállóhelyeinek és útvonalának megközelíthetősége biztosításának érdekében a települések polgármesterei határozatban elrendelték a védekezési munkálatokat. Több településen is szükséges volt az úton rekedt személyek melegedőhelyre történő elhelyezése és ellátása. 2013. március 14-én éjjelre elhelyezettek száma összesen 269 fő volt, a úton rekedteket legnagyobb számban Szilban (120 fő) Beledben (78 fő) és Csornán (32 fő) helyeztünk el.
- Milyenek a kirendeltség társadalmi kapcsolatai, milyen az együttműködésük az önkéntes tűzoltó egyesületekkel?
A törvényesség érdekében szorosan együttműködtünk az illetékességi területünkön lévő Járási Hivatalokkal, Helyi Védelmi Bizottsággal, a Polgármesteri Hivatalokkal, a Kistérségi Társulással, társszervekkel, társhatóságokkal, továbbá a feladataink ellátásához kapcsolódó gazdálkodó és karitatív szervezetekkel.
Parancsnokságunk működési területén az ÖTE -k számában lényeges változás nem történt. Az I-es, II-es, III-as kategóriába minősített egyesületekkel együttműködési megállapodást kötöttünk. 2013-ban az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 200 millió forint értékben írt ki pályázatot ÖTE-k részére. A kirendeltség működési területén lévő ÖTE-k összesen 9.157.000 Ft pályázati pénzt nyertek. Ebből a csornai járásban lévő ÖTE-k 5.276.000 Ft a Kapuvári Járásban lévő ÖTE-k 3.881.000 Ft-ot.
A hagyományoknak megfelelően minden évben megszervezzük az önkéntes, létesítményi és gyermek tűzoltók I. fokozatú versenyét. A versenyeket a 2013. évben június 11-én Rábapordányban 56 raj részvételével, és szeptember 11-én Kapuváron 16 raj részvételével rendeztük meg.
A Kapuvári Katasztrófavédelmi Kirendeltségen lehetőség van a diákok számára az 50 órás közösségi szolgálati idejük megszerzésére.2013-ban 14 fő vett részt közösségi szolgálaton. Jelenleg 8 középiskolával rendelkezünk együttműködési megállapodással. (2014-ben már 34 fő diák érintett és 13 iskolával van megállapodásunk) Kiemelten kezeljük a helyi iskoláinkat, Csornán a Csukás Zoltán Mezőgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumot, a Hunyadi János Gimnáziumot és Szakközépiskolát, Kapuváron a Felsőbüki Nagy Pál Gimnáziumot. Ezen iskolákban a katasztrófavédelmi megbízottak többször tartottak előadást a közösségi szolgálatról. A területen lakó diákok szívesen keresik meg kirendeltségünket kérdéseikkel, ezen esetekben a mentor és a polgári védelmi felügyelő adott számukra tájékoztatást, talán ennek is köszönhető az együttműködési megállapodások magasabb száma.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 26. 13:00, kedd | Helyi
Karácsonyi adománygyűjtés Kónyban és Rábatamásiban
Tartós élelmiszereket gyűjtenek rászoruló családok részére.
2024. November 26. 09:00, kedd | Helyi
Halálos munkahelyi balesethez is vonultak a tűzoltók a múlt héten
A 47. héten történt.
2024. November 25. 16:00, hétfő | Helyi
Adventi naptárt készítenek gyerekrajzokból Beledben
Rajzpályázat