Hírek
2015. Május 22. 10:00, péntek |
Belföld
Forrás: MTI
Felsőoktatás: több női jelentkező, az átlagéletkor 23,6 év
Idén is több nő jelentkezett a felsőoktatásba, mint férfi, a kérelmet benyújtók átlagéletkora 23,6 év, a külföldi állampolgárságú felvételizők között legtöbben Szlovákiából, Szerbiából, Romániából, Ukrajnából érkeztek.
Egyebek között ez derül ki az idei felsőoktatási adatokból, amelynek gyorsjelentését a felvi.hu oldalon tették közzé.
A 2015-ös általános felsőoktatási felvételi eljárás során 105 616-an nyújtottak be jelentkezést valamely felsőoktatási intézménybe.
főleg a felsőoktatási szakképzéseken (65 százalék) és az osztatlan képzéseken (61 százalék) dominálnak, míg a leginkább kiegyenlítettnek ebből a szempontból az alapképzések számítanak.
A felvételizők átlagéletkora 23,6 év; az első helyen mesterképzésre jelentkezők a legidősebbek, átlagéletkoruk megközelíti a 28 évet (27,8), a legfiatalabbak pedig az első helyen osztatlan képzéseket választók, akiknek átlagéletkora 22 év alatt marad (21,5).
Az alapképzéseket preferálók átlagéletkora 22,6, míg az első helyen felsőoktatási szakképzést megjelölőké 23,6 év. A legfiatalabb, 18-19 éves korcsoport az összes jelentkező mintegy 30 százalékát teszi ki, a felvételizők további 23 százaléka 1994-ben és 1995-ben született.
A jelentkezők 98 százaléka magyar állampolgár; a külföldi állampolgársággal rendelkezők közül a legtöbben Szlovákiából, Szerbiából, Romániából és Ukrajnából érkeztek.
A jelentkezők mintegy kétharmada első helyen alapképzési szakot jelölt meg, a mesterképzést preferálók aránya 20, az osztatlan képzést választóké 10 százalékos. A felsőoktatási szakképzések népszerűsége a tavalyi évhez képest minimálisan emelkedett, idén a jelentkezők 5 százaléka jelölt meg első helyen ehhez a képzési szinthez tartozó szakot.
A munkarendek közül a nappali a legnépszerűbb, a jelentkezők csaknem háromnegyede (73 százalék) ezt preferálja. Levelező munkarendet jelölt meg első helyen 26 százalékuk, az esti és a távoktatás munkarendet választók aránya alig 1-1 százalék.
A diákok 87 százaléka első helyen ösztöndíjas képzésre szeretne bejutni. A jelentkezési stratégiák szempontjából érdekes megemlíteni, hogy a legalább két helyet megjelölő jelentkezők 26 százaléka második helyen már önköltséges képzést pályázott meg - írták. Levelező munkarendet legnagyobb arányban a mesterképzésre, valamint a felsőoktatási szakképzésre jelentkezők jelöltek meg első helyen, míg az önköltséges forma választása az első helyen alapképzésre igyekvők körében a legnagyobb arányú.
Alapképzésben és osztatlan képzésben az egyes képzési területek közül (minden munkarendet és finanszírozási formát figyelembe véve) a gazdaságtudományok, valamint a műszaki terület emelkedik ki, együttesen az első helyes jelentkezések mintegy 31 százalékát tudhatják magukénak. Az alapképzésre vagy osztatlan képzésre jelentkezők több mint négyötöde első helyen ösztöndíjas helyet pályázott meg.
Az első helyen önköltséges képzést megjelölők aránya a gazdaságtudományok, a jogi, a művészetközvetítés, valamint a társadalomtudomány képzési területeken a legmagasabb. Mesterképzésben a pedagógusképzés mellett a bölcsészettudomány, a gazdaságtudományok és a műszaki képzési terület emelkedik ki, de az alapképzéshez képest lényegesen nagyobb a társadalomtudomány és a természettudomány képzési terület részesedése is - derül ki a gyorsjelentésből.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 23. 08:23, szombat | Belföld
Mávinform: helyreállították a pénteken leszakadt felsővezetéket Kelenföldön
Valamennyi vágányt átadtak a vonatforgalom részére Budapesten, a kelenföldi állomáson, miután szombaton hajnalban befejezték a pénteken leszakadt felsővezeték végleges helyreállítását
2024. November 23. 08:22, szombat | Belföld
Orbán Viktor: december 12-én szavazhatják meg Románia és Bulgária schengeni csatlakozását
Az Európai Unió tagállamainak belügyminiszterei december 12-én szavaznak Brüsszelben arról a magyar előterjesztésről, amely Románia és Bulgária schengeni csatlakozásáról szól -
2024. November 23. 08:20, szombat | Belföld
Kövér László: lehetőséget kell adni a tehetség és a szorgalom kibontakozásának
Fontos, hogy lehetőséget adjunk a gyerekekben meglévő tehetség és szorgalom kibontakozásának, az ösztöndíjrendszer pedig biztonságot ad tanulmányaikhoz –